Rejser > Irland 2008 > Dublin - Irlands hovedstad

<<  Oversigt                                                                                                                                                                                                              Fra Dublin til Killarney  >>

Dublin - Irlands hovedstad

Dublin overraskede os fra første dag. Solen skinnede og det var 21 grader, da vi ankom til Dublin lufthavn mandag eftermiddag, hvor vi tog med en bus de cirka ti kilometer ind til Dublin by. Vi stod af lufthavnsbussen ved O’Connel Street, og skiftede problemfrit til en “tram” (sporvogn).
Få minutter senere var vi i bydelen Smithfield, hvor vores hotel lå.

Vi boede på Maldron Hotel, som er et ret nyt hotel. Vores værelse lå ud til en stor plads, hvorfra vi kunne følge med i irernes dagligdag. Derudover havde vi en fin lille altan med udsigt over byen fra 5. sal.

Hotelværelse, Maldron Hotel, Smithfield, Dublin

Smithfield, Dublin

Hotellet lå ca. 15 minutters gang fra Temple Bar-området, som er Dublins pendant til Aalborgs Jomfru Ane Gade.

Tirsdag formiddag ved 10-tiden gik vi mod centrum. Vi krydsede floden, Liffey, som vi bor på nordsiden af. Den mest interessante del af byen (Temple Bar, gågader og den historiske del af byen) ligger primært syd for Liffey.

Vejret i Irland viste sig fra den omskiftelige side, og regnbygerne dukkede op i løbet af nul komma fem. Heldigvis var vi ikke specielt plaget af regnen, da det lykkedes os at søge ly under enten paraplyen eller indendørs, når regnguderne viste sig fra deres gavmilde side…

Vi gik først igennem Vikingekvarteret ved floden, hvor vi blandt andet aflagde Irlands største kirke, St. Patrick’s Cathedral (opført år 1192), et besøg. Det var et fint udgangspunkt for to Irlands-jomfruer som os, fordi den fortæller meget af Irlands historie undervejs.

St. Patrick's Cathedral, Dublin

Herefter shoppede vi lidt i gågaderne omkring Grafton Street, hvor vi fortsatte gennem menneskemylder og violinspillende og irsk-folkemusik-fremførende entertainere til en café, hvor vi fra førstesalen sad og nød et par kopper kaffe og en muffin, mens vi iagttog folk der gik forbi nedenunder os.

Bagefter gik vi op til Irlands ældste universitet, Trinity College, som blev grundlagt i 1592. De oprindelige bygninger findes dog ikke mere, men flere af de nuværende bygninger er opført i 1700-tallet.

Trinity College, Dublin

På Trinity College aflagde vi The Old Library et besøg. Biblioteket som blandt andet huser en 65 meter lang kollonade i gammelt, mørkt træ og med et flot hvælvet loft rummer ca. 200.000 bøger i to etager - et rigtigt bibliotek ala Hogwarts fra Harry Potter-filmene.
Vi så også “Book of Kells”, som man mener blev fremstillet af skotske munke i 800-tallet. Bogen lå i en montre og fotografering var naturligvis strengt forbudt, ligesom i det gamle “Harry Potter”-bibliotek (Long Room). Alt i alt en fin kulturel oplevelse.

The Old Library, Trinity College
The Old Library, Trinity College (modelfoto)

The Book of Kells
The Book of Kells fra 800-tallet (modelfoto)

På vej tilbage mod Smithfield gik vi gennem Temple Bar-området, som er hyggeligt med små gader og masser af pubs, hvor man kan nyde den irske øl, Guinness.

Temple Bar, Dublin

Irland er jo især kendt for deres whiskey. Derfor var det jo næsten obligatorisk, at vi skulle forbi et af de ældste Whiskey-distillerier, Old Jameson Distillery. Rundvisningen gjorde os klogere på hvordan man fremstiller de dyre dråber, som lagres i enten 12 eller 18 år, før de er modne til indtagelse. Vi fik selvfølgelig også mulighed for at prøvesmage Whiskey’en, inden vi tog vores ømme fødder og ben med hjem på hotellet igen.

Old Jameson Distillery, Dublin

Alt i alt kan vi klart anbefale Dublin - også selvom vi kun har været her i to dage. I morgen skal vi nemlig videre mod sydvest. Førstehåndsindtrykket er, at irerne som folkefærd er flinke og servicemindede overfor turister, som os selv. Man får let smag for det traditionelle irske pub-besøg med dertilhørende øl og musik.

Dublin, Irland

>>>  Klik her for næste afsnit: "Fra Dublin til Killarney"